تبلیغات
وبلاگ پسران - مطالب آذر 1392

وبلاگ پسران

عدالت اری ، تساوی خیر

 

مظلومیت مردان در سایه قوانین ظالمانه زن سالار

 

نوع مطلب :تبعیض علیه مردان ،در راهروی دادگاه خانواده ،

نوشته شده توسط:amirhossein mirzaee

چه کسانی معتقدند که قوانین ایران مرد سالار است؟

خشونت علیه مردان

 

«نکته ظریفى در اینجا نهفته است. بنده هم اکنون، زن شرعى و قانونى خود را در اختیار ندارم که هیچ، پیش قسط مهریه را باید بدهم، قسط مهریه را هم بدهم، نفقه ایام گذشته را هم بدهم، نفقه فعلى خانم را بدهم و دست آخر با همه این تفاسیر و پرداخت تمامى این حقوق، اینجانب حق مطالبه زن شرعى خودم را هم نداشته باشم. واقعاً جالب است نه؟خانم تا پایان اقساط مهریه در خانه پدرش تشریف داشته باشد، هر کارى دلش خواست انجام دهد، هر جایى دلش خواست برود و انگار نه انگار که شوهر دارد».

 

ذلت مردان در سایه قوانین زن سالارزن سالاری و قانین زن سالارانه

داستان واقعى زیر روایتى کوچک از مشکلاتى است که امروزه متأسفانه جوانان ما را به راهروهاى شلوغ دادگاه خانواده کشانده است. هرچند قوانین گاه مى تواند مورد سوءاستفاده قرار گیرند ولى آشنایى به حق و تکلیف در مسایل خانواده و تشکیل زندگى و همچنین رعایت مسایلى چون میزان مهریه و تناسب آن با درآمد شوهر و البته رعایت شأن همسر و شناخت کافى قبل از ازدواج راهگشاى بسیارى از مشکلات خواهد بود.
باسلام خدمت همه بزرگواران جهت استحضار، اینجانب دو سال است که در دادگاه خانواده از پله ها بالا و پایین مى روم ولى کسى صداى من را نمى شنود. کارشناسان محترم یا قضاتى که این مطلب را مى خوانند لطف بفرمایند بگویند که آیا اینجانب مورد ظلم قرار گرفته ام یا خیر؟ اینجانب یک جوان ۳۱ ساله، کارمند قراردادى یک شرکت دولتى، به قصد زندگى و تشکیل خانواده در سال ۸۲ با یک خانم لیسانسه ازدواج نمودم.خانم بلافاصله بعد از عقد نصف مهریه را به اجرا گذاشت و اینجانب را به زندان انداخت. بعد از دو سال دوندگى و زندانى شدن و تحمل کلى مشقت و گرفتارى و عبور از مراحل اعسار و تقسیط دادگاه بدوى، دادگاه تجدیدنظر، اعاده دادرسى و تغییر حکم اعسار، آخرین حکم فعلاً این شده است که ۵۰ عدد سکه به عنوان پیش قسط مهریه و مابقى ماهیانه یک و نیم سکه در حق زوجه پرداخت کنم که هم اکنون در حال پرداخت هستم. سال گذشته نیز دادخواست تمکین دادم که به استناد حق حبس (ماده ۱۰۸۵) (۱) رد شد. الان هم خانم شکایت نفقه را مطرح کرده و نفقه ایام گذشته و حالا را مى خواهد. طى این مدت نیز دو بار نسبت به اجاره آپارتمان در دو نقطه تهران اقدام نمودم و زیربار کلى بدهى مالى رفتم که موجبات زندگى مشترک را فراهم کنم و براى خانم اظهار نامه فرستادم که کلیه لوازم زندگى مشترک مهیاست و تشریف بیاورد ولى نامبرده هیچگونه ترتیب اثرى نداد. در مجموع، خانم نه سر خانه و زندگى مى آید و نه حاضر است طلاق توافقى بگیرد، فقط پول مى خواهد.آیا اگر کسى بخواهد با استفاده از مفاد قانون، موجبات ضرر و زیان، اذیت و آزار و اخاذى از دیگران را فراهم آورد، آیا قانون با این شخص مقابله مى کند یا دست او را باز مى گذارد؟ اینجانب در ۲۹ سالگى با کلى قرض و وام، ازدواج کردم که زندگى کنم و مثل بقیه از جوانى و زندگیم لذت ببرم. در دوران مجردى نیز جز تحصیل و کار، دنبال چیزهاى دیگرى که برخى جوان هاى امروز دنبالش هستند نبودم. حال لطفاً کمى دقت بفرمایید. نکته ظریفى در اینجا نهفته است. بنده هم اکنون، زن شرعى و قانونى خود را در اختیار ندارم که هیچ، پیش قسط مهریه را باید بدهم، قسط مهریه را هم بدهم، نفقه ایام گذشته را هم بدهم، نفقه فعلى خانم را بدهم و دست آخر با همه این تفاسیر و پرداخت تمامى این حقوق، اینجانب حق مطالبه زن شرعى خودم را هم نداشته باشم. واقعاً جالب است نه؟خانم تا پایان اقساط مهریه در خانه پدرش تشریف داشته باشد، هر کارى دلش خواست انجام دهد، هر جایى دلش خواست برود و انگار نه انگار که شوهر دارد. شاید فکر کنید که این ها همه افسانه است و در واقعیت هیچ دختر تحصیلکرده اى حاضر نیست عمر خود را در چنین بازى تلف کند و هیچ پدرى حاضر نیست اینچنین به وسیله دخترش اخاذى کند ولى باور کنید چیزهایى که گفتم تماماً عین واقعیت است.
به طور کلى و به نظر شما تکلیف جوان هایى در شرایط اینجانب چیست؟ عدم تمکین زوجه که قانونى است پس مجوز ازدواج دوم براى اینجانب صادر نمى شود، به فرض هم که بشود، کدام دختر خانمى حاضر است که وقتى اسم یک دختر دیگر در شناسنامه من است به عقد من درآید؟ به فرض محال هم که چنین دخترى پیدا شود، بنده هرچه را که طى چند سال کار و زحمت به دست آورده بودم به عنوان پیش قسط مهریه یکجا تقدیم خانم کردم، پس پشتوانه و قدرت مالى براى شروع و اداره یک زندگى دیگر را به هیچ وجه ندارم و تا خرخره زیربار بدهى هستم. در حال حاضر هم جمع اقساط ماهیانه اى که بابت مهریه و نفقه به نرخ امروز طلا (قضیه برای سالهای گذشته است) باید به خانم بدهم حداقل ۳۰۰ هزار تومان در ماه است. مگر من چقدر حقوق مى گیرم که هم این مبلغ را هر ماه بدهم و هم بروم یک زندگى دیگر را اداره کنم؟ قضات محترم دادگاه بدوى و تجدیدنظر هم که انصافاً عدالت را در حق اینجانب تمام کردند و من نمى دانم از کجا به این نتیجه رسیده اند که اینجانب اول زندگى، از نظر مالى توان پرداخت ۵۰ عدد سکه طلا را دارم؟ به فرض هم که یک و نیم سکه در ماه متناسب با درآمد اینجانب باشد، آیا پرداخت پیش قسط ۵۰ عدد سکه نهایت بى انصافى و ظلم در حق اینجانب نیست؟
جالب تر از همه این که قضات محترم دادگاه بدوى و تجدیدنظر وقتى با چشم خود مى بینند که دختر خانم به قصد اخاذى شوهر کرده و از اول، زندگى مشترک در کار نبوده و نیست و خانم فقط پول مى خواهد، به جاى کمک به من، آب به آسیاب خانم مى ریزند که راحت تر و زودتر به نیتش برسد. به واسطه همین حکم آخر، اینجانب یا باید ۵۰ عدد سکه طلا پیش قسط بدهم یا دوباره بروم زندان، جالب تر از همه موارد فوق این است که بنده تمامى این حق و حقوق را به زنى مى دهم که آن زن فقط روى کاغذ متعلق به من است ولى در واقعیت نه او را مى بینم، نه با او زندگى مى کنم، نه با او تلفنى صحبت مى کنم، نه او را در اختیار دارم و نه مى دانم کجا مى رود و با چه اشخاصى رفت و آمد دارد.
آیا به نظر شما فساد، مشکلات روحى و روانى، اعتیاد و سایر معضلات فعلى جامعه از کجا آمده است و چه عواملى در به وجود آمدن آن ها دخیل بوده است؟
از خداوند متعال آرزو دارم در سال جدید هیچ بنده خدایى گرفتار نشود و گرفتارى همه گرفتاران در این سال ختم به خیر شود.
پى نوشت:
۱- ماده ۱۰۸۵ قانون مدنى: زن مى تواند تا مهریه به او تسلیم نشده از ایفاء وظایفى که در مقابل شوهر دارد امتناع کند، مشروط به این که مهر او حلال باشد و این امتناع مسقط حق نفقه نخواهد بود.

منبع: نگار(سامانه فرهنگی مذهبی دانشجویان)



آخرین سلام

 

نوع مطلب :درد دلهای مردانه ،ارشیو خانواده و جامعه و سبک زندگی ،

نوشته شده توسط:amirhossein mirzaee


خدا حافظی

آخربن نامه یک مرد غمگین حین جدایی:
سلام 
یاد اولین سلامی كه بهت گفتم افتادم.نمی دونم با كدوم سلام باید یاد این آخرین سلامی بهت می گم بیافتم. راستی اولین سلام بعد از عقد رو كی بهت گفتم؟
بگذریم. دیگه كار از این حرفها گذشته. خیلی زود تموم شدی واسم با این كه به سختی همه چیزم شده بودی!
خواستم همسر آرزوهام باشی، اما این آرزوها خیلی كوتاه بود. دیگه تموم شد. باور كردنش سخته اما باید مرد باشم و این روزها رو هم تحمل كنم.
این هم روزی است از روزهای سخت زندگی كه باید بگذرد. راستش همیشه فكر می كردم اونهایی كه از هم جدا میشن یه آدمای دیگه هستن. اونا ما نیستیم. غافل بودیم از دست روزگار كه چه سرنوشتی رو واسه آدما رقم میزنه!
خوب این هم سرنوشت ما بود. قرار بود مدت كمی از عمرمون رو با هم باشیم. رویای كوتاهی بود كه دیدیم به كابوس رسید و ظاهرا كابوسش میخواست تا آخر ادامه داشته باشه كه دیدیم خدایی كه ما رو به هم رسوند راه رهایی از این كابوس رو هم قرار داد.
قرار داد تا بتونیم روزهای خوبمون رو تو خاطر نگه داریم و وارد روزهای تلخ تر نشیم. تا شیرینی اون روزهای كوتاه و رویایی از ذهنمون بیرون نرن!
انگار همین دیروز بود كه می بوسیدمت. در آغوش می گرفتمت و موهات رو بو می كردم. وقتی تو بغل هم بودیم انگار تموم دنیا بین ما خلاصه شده بود و توپ داغونمون نمی كرد. انگار تو عشق و عاشقی هیچكی به گرد پامون هم نمی رسید.
باورت میشه ما همون دوتاییم؟ همونهایی كه تو اون حرم مطهر هم قسم شدیم تا نفس میكشیم از هم جدا نشیم. خوب اونجا تو حرم بودیم در محضر خدا خود خدا رو فراموش كردیم در حالی كه خود خدا روبرومون بود و اینها رو داشتیم با خدا عهد می كردیم!
میدونی چرا می گم خدا رو فراموش كردیم؟  چون باید می گفتیم خدایا ما رو تا لحظه ای كه زنده ایم از هم جدامون نكن! اما ایستادیم در مقابل اون خدا و گفتیم عهد می كنیم كه تا زنده هستیم از هم جدا نشیم. آخه مگه دست خودمون بود؟!!!
حالا تمام اون عشق آتشین به فوتی از بین رفت. شاید واسه اینكه توی همون لحظه در حالی كه خدا جلومون بود و اتفاقا داشتیم اینها رو به خودش می گفتیم به حسابش نیاوردیم!
یك حدیثی نقل كردم گفتم هر خطبه عقدی كه خونده میشه شیطان فریاد میكشه و از شدت خشم اشك میریزه  و هر طلاقی كه گرفته میشه شیطان به رقص و پایكوبی و هلهله مشغول میشه!
گفتم شیطان درست از لحظه عقد به بعد در كمین می نشینه تا بین زن و شوهر را فتنه ایجاد كنه تا به طلاق ختم بشه! نگفتم؟‌ یادته؟ حالا داریم به لحظه پایكوبی شیطان نزدیك میشیم.
شیطان به خوبی از ابزارش با اون اشخاصی كه به اطرافت فرستاد برای شستشوی مغزی تو استفاده كرد.  گفتم مسایل زندگی رو بین خودمون نگه دار و نزد دیگران نبر! نمیدونم كی راهنماییت كرد كه اینقدر عوض شدی! اما امیدوارم بعد از این مواظب باشی كه افسار زندگیت رو دست غریبه ها یا نزدیكانی كه دوستی خاله خرسه می كنن و یا بیمار هستند ندی و اصلا افسار زندگیتو غیر از خدا به هیچ کس ندی!
دیدی چه شد؟
باورم نمیشه و شاید باورت نشه! اما این آخرین خداحافظی من است و دیگر هیچ. فقط بیا همدیگر را حلال كنیم.
خدا حافظی ایندفعه یك كلمه از خداحافظی های همیشه كمتر دارد و آن كلمه عزیزم است و  واقعا معنای حقیقی خدا حافظی را دارد.
خدا حافظ.



مطالبات رهبری در جمع بانوان 92.2.21

 

نوع مطلب :مطالبات رهبری در زمینه خانواده ،ارشیو خانواده و جامعه و سبک زندگی ،

نوشته شده توسط:amirhossein mirzaee

رهبری در جمع بانوان فرهیخته که برای مطالبات فمنیستی جلسه ای را با ایشان تشکیل داده بودند به مخالفت با فمنیسم و بهره برداری از آمار زنان شاغل به عنوان معیار پیشرفت پرداختند و این در حالی است که بارها توسط فاطمه رهبر و دیگر زنان فمنیست درخواست شده بود برای اینکه کشور در آمار کشورهای پیشرفته قرار بگیرد باید سهمیه 30 درصدی برای زنان در مجلس در نظر گرفت و اینجا است که دروغ بودن ادعای پیروی از رهبری این افراد مشخص می شود.

رهبری در جمع فرهنگیان

توجه شما را به این گزیده جلب میکنیم:

درباره‌ى مسئله‌ى زن دچار یك عقب‌ماندگى‌اى هستیم عقب‌ماندگى در این قلمرو، از نوع عقب‌ماندگى در علم - كه ما میگوییم دچار عقب‌ماندگى هستیم مثلاً - نیست؛ در اینجا اگر تعبیر میكنیم به عقب‌ماندگى، به خاطر این است كه ما در زمینه‌ى مسئله‌ى زن، مسئله‌ى جنسیّت، مسئله‌ى امورى كه حول‌وحوش وجود زن تحقّق پیدا میكند و معنا پیدا میكند - مثل همین خانواده و فرزند و ازدواج و سَكَن و آرامش و از این مطالب - حرفهاى برجسته‌اى داریم كه توفیق پیدا نكردیم اینها را منتقل كنیم به دنیا،

با وجود اینكه این گفتمانِ كامل و مفید و قانع‌كننده را از اسلام در اختیار داریم، امّا عملاً خودمان را در موضع انفعال قرار دادیم در مقابل گفتمان غربى در مورد زن.

 گفتمان غرب در مورد زن، یك گفتمان كاملاً حساب‌شده‌ى سیاسى است؛ یعنى آن روزى كه این فكر و این گفتمان درباره‌ى زن، در غرب آغاز به كار كرد و شروع كرد، یك محاسبه‌ى دقیقى پشت این وجود داشت. این البتّه به عنوان خبر نیست كه من از روى اطّلاع و با استناد به اخبار بگویم، امّا مؤیّدات واقعى‌اى دارد كه این تحلیل را تقویت میكند؛ یعنى از آغاز رنسانس در غرب و به دنبال آن حضور صنعت و پیدایش صنعت جدید در غرب، بتدریج این گفتمان غربى رشد پیدا كرد؛ و اوجش در روزگار ما است كه البتّه این اوج همراه خواهد بود با انحطاط و نزول و ان‌شاءاللّه سرافكندگى و فروپاشى این گفتمان

گفتمان غربى در مورد زن اجزاء گوناگونى دارد، لكن دو جزء در آن برجسته است: یكى مردواره كردن زن، یعنى زن را متشبّه به مرد قرار دادن، این یك بخش مهمّ از این گفتمان است؛ یك بخش دیگر هم زن را وسیله‌ى راحتى براى التذاذ جنسى مرد قرار دادن، حالا التذاذ چشمى یا مراحل بدتر و بعدتر از التذاذ چشمى، این هم یك بخش دیگر از گفتمان غربى است در مورد زن. این مسئله‌ى فمینیسم و این چیزهایى كه امروز در دنیا رایج شده، همه در واقع فراورده‌هاى آن گفتمان غربى است كه در نهایت كار به اینجاها میرسد.

مردواره كردن زن؛ یعنى به دنبال این بودند كه مشاغل گوناگونى كه با ساخت جسمى و عصبى و فكرى مرد سازگارتر است را بكشانند به سمت بانوان و زنان، و این را یك افتخار براى زن و یك امتیاز براى زن قرار بدهند.ما در مقابل این دچار انفعال شدیم، یعنى دوْر خوردیم؛ ما هم نادانسته، ناخواسته، این گفتمان را قبول كردیم. مى‌بینید ما الان افتخار میكنیم كه فلان تعداد زن، در فلان بخشهاى اجرایى كشور داریم.

آنچه اشكال دارد، افتخار به این است؛ كه ما به رخ دنیا بكشیم كه ببینید، ما در بخشهاى اجرایى اینقدر زن داریم! این همان دوْر خوردن است، این همان منفعل شدن است؛ این افتخارى ندارد.

افتخار به اینكه ما این تعداد وزیر زن، این تعداد نماینده‌ى زن، این تعداد معاونِ بخشهاى مختلفِ زن، این تعداد رئیس مؤسّساتِ تجارى زن داریم، افتخار به این غلط است؛ این انفعال در مقابل آنها است. مگر بنا بوده ما كارهاى مردانه را به زنها بدهیم؟ نه، جایگاه زن و هویّت و شخصیّت زن، در جنس خود زن یك هویّت بسیار بالا و با كرامتى است.

این نگاهْ درست است كه ما زن را در جنسیّت خودش - همان‌جور كه هست، زن واقعى، مؤنّث واقعى - بشناسیم، و ببینیم چه ارزشهایى میتواند این فرد متعلّق به این جنس را یا این جامعه‌ى این جنسیّت را رشد بدهد و تعالى ببخشد؛ این نگاه، نگاه درست است. ما نباید در مقابل نگاه غرب دچار این انفعال میشدیم كه متأسّفانه شدیم.


البتّه در آن بخش دوّم كه زن را وسیله‌اى براى التذاذ جنسى مرد قرار میدهد - نه التذاذ معنوى و روحى، نه التذاذ علمى؛ ممكن است دو نفر بنشینند، یكى لذّت ببرد از خوش‌صحبتى یكى، از معلومات كسى؛ نخیر، این مطرح نیست - براى اینكه مرد به راحتى بتواند التذاذ ببرد از مسائل جنسى زن، این مثل یك سِیلى وارد كشورهاى بى‌دفاع و بى‌حفاظ اسلامى شد از طرف غرب؛ كشور ما هم همین‌جور.

مسئله‌ى حجاب یكى از مقدّمات این كار است، مسئله‌ى پوشش و لباس همین‌جور، مسئله‌ى معاشرت زن و مرد و حدود معاشرت یكى از مقدّمات این است كه این بلاى بزرگ كه هم بلاى براى زن است و هم بلاى براى مرد است - و البتّه شامل تحقیر زن هم هست، بدون اینكه ملتفت بشوند

دامن زدن به مسئله‌ى شهوت - كه متمركز بود روى مسئله‌ى زنها؛ و امروز مى‌بینید كه در دنیا بدتر از اینها دارد میشود، این مسئله‌ى همجنس‌بازى و همجنس‌گرایى و این ازدواجها و خانواده‌هاى دو جنس مشابه و مانند اینها - اینها چیزهایى است كه به زبان آسان مى‌آید؛ اینها چاله‌هاى عظیم و عمیق و خطرناكى است پیش پاى آن تمدّن و كسانى كه آن تمدّن را دارند اداره میكنند و پیش میبرند؛ لغزشگاه عجیبى است، پدر اینها را درخواهد آورد؛ حالا این نیمه‌ى راه است، نیمه‌ى سراشیبى است. البتّه به نظر من قادر هم نیستند جلوى آن را بگیرند. یعنى مشكل آنها از این حرفها گذشته است. من چند سال پیش - هفت، هشت، ده سال قبل از این تقریباً - در مطبوعات كشورهاى خارجى دیدم و خواندم و شنیدم كه آمریكایى‌ها دارند دنبال میكنند كه از كتابهاى فلان نویسنده‌ى مثلاً رمان‌نویسِ خانواده‌نویس - كه رمان‌هایش اطراف خانواده است - فیلم درست كنند براى اینكه بكشانند جهت فیلمسازى و فیلمبردارى و سینما و مانند اینها را به این جهت؛ خب، یك كارهایى هم كرده‌اند، دارند هم میكنند؛ امّا اینها مثل یك جریانهاى باریكى است در مقابل یك سیل عظیمى كه خودشان به دست خودشان راه انداختند؛ و دچارشان كرده است و بعد از این بیشتر دچارشان خواهد كرد.

عرض كردیم گفتمان اسلام "زنِ حقیقى" است؛ این گفتمان را همان‌طور كه اشاره كردم، بایستى ما به صورت تهاجمى مطرح كنیم. مطلقاً در موضع دفاعى قرار نگیرید. گفتند بعضى از خانمها كه آن كسانى كه دنبال مثلاً كنوانسیون زنان یا مؤسّسات وابسته به سازمان ملل هستند، تهدید میكنند كه اگر چنین كنید، اگر چنان كنید ممكن است علیه شما قطعنامه صادر كنیم! خب به دَرَك! قطعنامه صادر كنند.

گفتمان اسلامى در مورد زن را بایست با روحیّه‌ى تهاجم، طلبگارانه مطرح كرد. اگر آنها گفتند كه شما چرا به زن براى اینكه بتواند بى‌حجاب بگردد آزادى نمیدهید، باید گفت شما چرا این آزادى مضرّ و دهشتناك را میدهید، به آن شكلى كه امروز در غرب وجود دارد. آنچه كه امروز در غرب در زمینه‌ى بى‌حفاظى و بى‌حجابى زن دارد دنبال میشود، واقعاً گاهى اوقات تصوّرش انسان را دچار دهشت میكند كه چكار میخواهند بكنند، كجا دارند میروند؟ 

خصوصیّات زن در این گفتمان گفته شود؛ كرامت زن، عزّت زن، ظرافت زن، نه فقط ظرافت جسمى بلكه ظرافت ساختمان فكرى و عصبى و ظرافت كاركردى كه باید بكند. این رشته‌هاى بشدّت رقیق و نازك اعصاب كودك را فقط سرْانگشت ظریف و لطیف مادر است كه میتواند از هم جدا كند كه عقده به‌وجود نیاید، گره به‌وجود نیاید؛

در مسائل فعلىِ زنان كشور ما به اعتقاد من دو مسئله از همه مهم‌تر یا بگویید فورى‌تر و لازم‌الاهتمام‌تر از بقیّه‌ى مسائل است. یك مسئله، مسئله‌ى اهمّیّت و اعتبار خانه و خانواده است. براى خانه باید شأن قائل شد؛ انسان بدون خانه - كه مسكن و مأوایى ندارد - قابل تصوّر نیست.

این احترام باید باشد؛ زن  باید محترم باشد در درون خانواده.

بخصوص نژادهاى اروپایى، نژادهاى وحشى‌اند؛ اینها ظاهرشان اتو كشیده و كراوات زده و ادكلن زده و اینهایند امّا همان باطن وحشى‌گرى‌اى كه در تاریخ وجود داشته هنوز هم در اینها هست؛ راحت آدم میكشند، خونسرد جنایت میكنند؛ بنابراین كتك زدن زن در داخل خانه به وسیله‌ى آنها و بعد به وسیله‌ى آمریكاییها، بُعدى ندارد

صداوسیما میتواند آنچنان فرهنگ‌سازى‌اى بكند كه زن مؤمن، فعّال، مجاهد فى‌سبیل‌اللّه، باحجاب، داراى خصوصیّات زن اسلامى، در جامعه محترم و مكرّم باشد؛ دیگران میخواهند عكسش اتّفاق بیفتد. بعضى از برنامه‌هاى صداوسیما متأسّفانه در همان جهتِ خاصّ دیگران است؛ باید عكسْ عمل بشود؛ یعنى واقعاً باید صداوسیما صددرصد در خدمت این فكر قرار بگیرد.




پیشنهاد دکتر عباسی برای سربازی دختران

 

نوع مطلب :اخبار ،تبعیض علیه مردان ،آرشیو اشتغال و تحصیل ،آرشیو سربازی ،

نوشته شده توسط:amirhossein mirzaee


سربازی زنان

نمایندگان خواستار بررسی طرح سربازی زنان در مجلس شدند
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نهم بیان کرد: این طرح ارزش بالا و جامعه آمار زیادی را در بر می گیرد ارزش این را دارد که در مجلس مطرح شده و مورد بررسی قرار گرفته و روی آن متمرکز شویم. شاید بتوان با این طرح از ظرفیت خانم ها برای نظام استفاده کرد و منفعت های بزرگی برای جامعه داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری "ولی امر"؛ وقتی کلمه سربازی به میان می آید ناخودآگاه یاد دوران سربازی، جنگ و افراد نظامی می افتند حال فکر کنید با این اوصاف کسی دم از سربازی زنان بزند، همه جبهه می گیرند که مگر می شود زنان هم به جنگ بروند و هزار و یک دلیل می آورند البته در این بحبوهه عده ی محدودی از زنان و دختران هم هستند که این را خوب می دانند و می گویند زنان با مردان برابر هستند و باید به سربازی بروند.

اما آیا سربازی زنان یعنی آموختن مهارتها و انجام کارهای خشک نظامی است که هیچ سنخیتی با روحیه بانوان ندارد و یا سربازی از جنس خود زنان و مختص زنان که نه تنها با روحیه آنها در تقابل نیست بلکه همراه و همگام با آن بوده و حتی آموزشی برای آینده ی آنها در خانه داری و نقش مادری می باشد؟

دو تن از استراتژیست های فرهنگی کشور؛ دکتر حسن عباسی و محمدحسن قدیری ابیانه که تمامی حرکات جامعه فرهنگی و اجتماعی ایران را زیر ذره بین خود از انقلاب تاکنون داشته اند از پروژه ای به نام سربازی زنان صحبت می کنند که بعد از مدتها و تاخیر زیاد بتوانند انقلاب اجتماعی و برابری حقوق زن و مرد را نیز بوجود آورند. در ادامه صحبت این دو کارشناس استراتژیک در این زمینه آورده شده است. 


حسن عباسی: تشکیل سربازی زنان 

باشگاه خبرنگاران به نقل از "حسن عباسی" می نویسد: طرح "فرزند کمتر زندگی بهتر" که در رژیم طاغوت به ایران ابلاغ شده و پس از انقلاب متوقف شده بود در سال 1370 تحت عنوان "وازکتومی" و "توبکتومی" رایگان مجددا توسط دولت وقت و وزارت بهداشت در دستور کار قرار گرفت که در اثر آن امروز با کاهش جمعیت مواجه هستیم.

اینک 12 سال است جمعیت دختران دانشجو 65 درصد ظرفیت دانشگاه ها را به خود اختصاص داده است، ممکن است این مسئله شرایط اشتغال را برای دختران فراهم کند اما به همان نسبت امکان ازدواج کاهش خواهد یافت چرا که از یک طرف شرایط هم‌کفوی به‌هم خورده و از طرف دیگر از آنجا که کارفرمایان ترجیح می‌دهند زنان را با هزینه کمتر استخدام کنند، امکان اشتغال برای مردان کم شده و آمادگی آنها برای ازدواج کاهش خواهد یافت، در نتیجه امکان ازدواج برای دختران نیز از بین خواهد رفت.

سازمان CIA و جامعه اطلاعاتی آمریکا براساس این اطلاعات، در سال 1387 در گزارش های 2015 و 2025 اعلام کرده بودند، جمعیت ایران به سرعت در حال کاهش و در حدود عدد 1.5 فرزند برای هر خانواده رسیده است. در این گزارش برای ایران وضعیت چین و آمریکای لاتین پیش‌بینی شده، به طوریکه در آینده زنان به بازار تحصیل و کار وارد خواهند شد و در نتیجه آن میزان زاد و ولد کاهش خواهد یافت. اقدامات وزارت علوم و دانشگاه آزاد به‌عنوان دومین عامل کاهش میزان زاد و ولد هستند، این دو مجموعه با ظرفیت‌سازی گسترده برای تحصیل بانوان سن ازدواج را به تاخیر انداخته، چرا که آقایان درگیر مسئله سربازی و اشتغال بوده، بنابراین خانم‌ها راحت‌تر می‌توانند وارد دانشگاه شوند.

عباسی با اشاره به همایش "نسل سوخته" دخترانی که هرگز نخواهند توانست ازدواج کنند در سال 1382‌ همچنین اظهار داشت: دود افزایش نسبت دختران دانشجو به چشم خود این دختران خواهد رفت به‌طوریکه یکی از نمایندگان زن مجلس ششم نیز هشدار داد که این مطلب باعث به‌هم‌ خوردن شرایط هم‌کفوی و بالا رفتن سن ازدواج و در نتیجه شرایط تشکیل خانواده برای این دختران خواهد شد‌ اما از آنجا که در آن زمان انتخابات مجلس در پیش بود، سایر هم‌حزبی‌ها به این نماینده معترض شدند چرا که احساس می‌کردند رای خانم‌ها را از دست خواهند داد.

در حالی طرح‌های توانمندسازی زنان در دولت‌های تکنوکرات و لیبرال تحت عنوان طرح توانمندسازی زنان اجرا شد که باید طرح‌های توانمندسازی مردان اجرا می‌شد تا آنها بتوانند هرچه سریعتر شغلی پیدا کرده و شرایط ازدواج برای جوانان فراهم شود. دفتر امور مشارکت زنان با اجرای طرح توانمندسازی زنان، طرح‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، هنری، سیاسی را در این راستا دنبال کرد، به طوریکه کاندیداتوری برای ریاست جمهوری و همچنین انتخاب زنان به‌عنوان وزیر را مطرح کرده و حتی لباس شنا طراحی کردند تا زنان بتوانند با حجاب در مسابقات جهانی حاضر شوند.

تمام طرح‌های توانمندسازی زنان با هزینه‌ کردن مبالغ گسترده اجرا شد، در صورتی که برای فراهم‌سازی شرایط ازدواج بانوان باید شرایط را برای مردان فراهم کرد تا آنان برای خواستگاری و ازدواج اقدام کنند، چرا که آنها از یک طرف درگیر سربازی بوده و از سوی دیگر در اثر تحصیل تخصص و شغلی را به دست نمی‌آورند‌ و از سوی دیگر در اثر طرح‌های مذکور بازار کار توسط خانم‌ها اشباع شده است بنابر این طی 16 سال از تاریخ 1368 تا 1384 در اثر این اقدامات جمعیت کشور کاهش یافت.

بنده در مصاحبه سال 1385 خود با مجله "حورا" به بررسی مقوله به‌هم‌خوردن نسبت جنسیتی دانشگاه‌ها پرداخته و اشاره کردم یکی از راهکارها برای برقراری توازن جنسیتی، می‌تواند تعریف سربازی برای بانوان در حوزه‌هایی از جمله وزارت بهداشت و آموزش و پرورش توسط مجلس باشد.

البته یکی دیگر از راهکارها حذف سربازی برای آقایان است‌ اما از آنجا که ستاد کل نیروهای مسلح دارای حمیت بخشی در این رابطه بوده و قدرت نظامی را در کثرت سرباز تعریف می‌کند، همواره با بیان این مطلب که مسائل نظامی دارای طبقه‌بندی هستند، از اظهارنظر کارشناسان و مطرح‌شدن این مباحث در رسانه‌ها، جلوگیری می‌کند. باتوجه به جنگ‌های اخیر از جمله حمله آمریکا به عراق و جنگ 22 روزه‌ غزه می توان گفت امروزه سرباز در معادلات نظامی کمترین نقش را داشته و حتی این نقش را سربازان متخصص انجام می‌دهند، در حالیکه ارتش‌های جهان به سمت حرفه‌ای شدن می‌روند، ما هنوز به سبک 70 سال پیش سرباز را به صورت سنتی به خدمت می‌گیریم.

با توجه به وجود بیش از 10 میلیون بسیجی، ستاد کل نیروهای مسلح می‌تواند علاوه بر نیروی بسیج با ارائه آموزش‌های لازم به مردان در زمان‌های ضروری از این نیروها استفاده کرده و با حذف مشکل سربازی، شرایط اشتغال و ازدواج را برای جوانان فراهم کند. حرفه‌ای کردن نیروهای مسلح و به‌تبع آن سربازی و همچنین ایجاد شرایط اشتغال با اولویت برای مردان، از دیگر راهکارهای حل مسئله است، در غیر این صورت با توصیه و اظهار نگرانی اتفاقی نخواهد افتاد.

محمدحسن قدیری ابیانه: ایجاد سربازی برای زنان راهکار اصلاح ترکیب جنسیتی دانشگاه

قدیری ابیانه با تائید سخنان حسن عباسی در سایت شخصی خود اینچنین می نویسد: احتمالاً یکی از دلایلی که خداوند ارثیه پسر را دو برابر دختر قرار داده این است که با توجه به وظیفه مرد برای تأمین هزینه همسر و فرزندان، مرد بتواند تشکیل خانواده دهد. این امر به نفع دختران نیز می باشد زیرا مردانی که به خواستگاری می آیند نیز دو برابر دختران ارث می برند و لذا می توانند به خواستگاری آنها بیایند و بدینسان این امر به کمک ازدواج هم دختران و هم پسران منتهی می شود.

سربازی برای پسران است لذا آنها ناچار می شوند به سربازی رفته و چون موفقیت در کنکور دانشگاه ها به مقدار زیادی به محفوظات داوطلبان بستگی دارد و در دوران سربازی بسیاری از این محفوظات از بین رفته و یا کم رنگ می شوند، عملا از قبولی در کنکور باز می مانند در حالی که دختران اگر در کنکور قبول نشوند می توانند بدون وقفه به تحصیل ادامه داده و بالاخره در کنکور قبول شوند و بدینسان تعداد دختران در دانشگاه ها دو برابر شده و عواقبی را در بر خواهد داشت که آقای عباسی به خوبی به آن اشاره کرده اند.

اگر ارث پسران دو برابر دختران است تا زمینه اقتصادی ازدواج فراهم گردد، قاعدتا باید تعداد پسرها لااقل در دانشگاه ها دو برابر دختر ها باشد تا تناسب مناسبی ایجاد شود. یکی از راهکارها این است که همانطور که برای خانواده شهدا سهمیه ای در نظر گرفته شده، برای کسانی که سربازی را طی کرده اند امتیازاتی برای ورود به دانشگاه و استخدام قائل شوند. در استخدام پسرها انجام وظیفه سربازی شرط است لیکن برای استخدام دخترها چنین شرطی وجود ندارد.

امروزه اگر مقداری امتیاز نمره ای برای سربازی رفته ها به نمره کنکور آقایان اضافه شود، قطعا خانم ها آن را تبعیض قلمداد خواهند کرد و به آن اعتراض خواهند نمود. پس چاره کار این است که در سربازی هم تبعیضی روا نشود و خانم ها هم دوران سربازی را طی کنند. طبیعتا دوران سربازی برای خانم ها باید داوطلبانه و غیر اجباری و نوع سربازیشان هم باید متفاوت باشد. مثلا کارهای غیر نظامی در دستگاه نظامی، یا کار در دستگاه های بهداشتی، درمانی، آموزش و پرورش و یا کارهای اداری و خدماتی در سایر دستگاه های دولتی. البته نوع کار آنها باید طوری باشد که در شهری که در آن زندگی می کنند و نزد خانواده به خدمت مشغول باشند و بتوانند هر روز به خانه خود بروند و زندگی پادگانی نداشته و نیازی به اقامت شب هنگام در محل خدمت نداشته باشند مگر در موارد استثناء مثل بیمارستان ها. در این صورت آنها هم از امتیاز آقایان سربازی رفته باید بهره مند گردند.

البته در کنکور بین کسانی که برای اولین بار در کنکور شرکت می کنند نباید تفاوتی بین دختران و پسران قائل شد مگر در رشته هایی که ویژگی های خاصی دارد، مثل مامایی که باید ویژه دختران باشد. یا برخی رشته ها مثل کار در معادن که باید عمدتا ویژه پسران باشد.

با همه این وجود بهتر است شرایطی فراهم شود که دختران ازدواج را بر رفتن به سربازی ترجیح دهند.


برای درستی یا غلطی این طرح با چند تن از نمایندگان مجلس گفتگویی داشته ایم تا نظر آنها را نیز جویا شویم.


محسن علیمردانی عضو کمیسیون اجتماعی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری "ولی امر" اظهار داشت: ما حتی برای این سربازان که هستند برنامه ای نداریم و یکی از راهها می تواند این باشد که سربازی اجباری را حذف کنیم و یک سربازی حرفه ای داشته باشیم که هم افراد با علاقه بیشتری کار خود را انجام میدهند و همچنین حقوق مکفی به آنها بدهیم، مثل خیلی از کشورهای پیشرفته دنیا.

وی همچنین بیان داشت: برادرانی که سربازی می روند عمر اینها خوب استفاده نمی شود، خیلی از کشورهای پیشرفته دیگر سرباز اجباری ندارند و مثلا برای مدت 5 سال با حقوق مکفی و مزایا سرباز می گیرند و علاوه بر این افراد داوطلب با علاقه بیشتری در خدمت هستند.

علیمردانی در مورد سربازی بانوان گفت: هنوز به یک جمع بندی نرسیده ام که آن را می توان اجرا کرد یا نه، این بحث عمیق است ثانیا احتمال آزمون و خطا در این طرح زیاد می باشد از طرفی یک جامعه آماری گسترده ای را در جامعه وجود دارد و باید اینها را به صورت نمونه سنجید و اشتباهات کار را به صورت نمونه انجام داد.

این نماینده مجلس تصریح کرد: در این طرح امکان حرکت های مثبتی هست ولی اینکه حتما مفید برای جامعه و بانوان باشد هنوز مشخص نیست، اینها دقیقا می خواهند بروند سربازی چکار کنند؟ وقتی این طرح هنوز پایلوت نشده و در روی کاغذ است جای بحث زیادی دارد و نمی شود با یک جلسه این را بررسی کرد. باید مطالعه و تحقیقات زیادی روی این انجام داد و کل جوانب را سنجید، به این راحتی نمی توان اظهار نظر کرد که این خوب است یا بد.

نماینده مردم زنجان گفت: این طرح ارزش بالا و جامعه آمار زیادی را در بر می گیرد ارزش این را دارد که در مجلس مطرح شده و مورد بررسی قرار گرفته و روی آن متمرکز شویم. شاید بتوان با این طرح از ظرفیت خانم ها برای نظام استفاده کرد و منفعت های بزرگی برای جامعه داشته باشد و مطرح شدن آن در مجلس فضایی را باز می کند که دیدن آن ضرر ندارد.

سیدعلی طاهری سخنگوی کمیسیون فرهنگی نیز در مورد سربازی زنان اظهار داشت: اردوهای جهادی که توسط بسیج دانشجویی با کمک دانشجویان انجام می شود شبیه همین سربازی زنان است و کارهایی که متناسب با توانمندی یک خانم و علایق او است صورت می گیرد.این موضوعات بدون اینکه اسم سربازی روی آن باشد الان انجام می شود منتها می توانیم این را گسترده تر کنیم یعنی شبیه همین کار جهادی که صورت می گیرد بدون اینکه عنوان سربازی روی آن باشد انجام شود.

وی همچنین بیان کرد: این موضوع نیاز به برنامه ریزی دارد که در حوزه های مختلف تبعات آن بررسی شود و اگر به گونه ای بشود که از این خدمات خانم ها در کارهایی که علاقه و توانایی دارند استفاده شود یک امر مطلوبی است که تجربه ای برای خود آنها نیز می شود و همچنین خدماتی به مردم بویژه در نقاط محروم داده می شود. 

طاهری در پایان اظهار داشت: این مسئله باید جزئیاتش مطرح شده و چکش کاری شود و افراد صاحب نظر نیز آن را نقد کنند تا زمانی که اجرا می شود بدون تنش و تبعات منفی انجام شود، این طرح را میتوانند به عنوان پیشنهاد به مجلس بدهند و قابل بررسی در تمام کمیسیون ها نیز هست .


چرا نباید برای ازدواج مشوق قرار داد؟

 

نوع مطلب :آرشیو سربازی ،اخبار ،

نوشته شده توسط:amirhossein mirzaee


مهریه

مهریه

فرمول طلایی ازدواج در ایران

مهریه + اشتغال بانوان + بیکاری پسران + سربازی + بی مسئولیتی بانوان در قانون نسبت به خانواده + مخارج و تورم بالا  + حق حبس = بهترین مشوق ازدواج جوانان = افزایش طلاق

یک جامعه شناس با بیان اینکه 60 درصد جوانان حداقل مدرک لیسانس دارند اظهار کرد: برای حل مسئله ازدواج باید برای پسرهایی که آمادگی ازدواج دارند اولویت اشتغال ایجاد کنیم یا معافیت‌هایی را برای سربازی قرار دهیم چرا که ازدواج خود یک سربازی است.

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، حسین باهر جامعه شناس در مناظره‌ای که با حضور محمد عباسی وزیر پیشین ورزش و جوانان دولت دهم، ‌حجت الاسلام ولی الله نقی‌پورفر کارشناس قرآنی، مهری سویزی رییس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان و علی مطهری عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با موضوع جوانان و علل افزایش سن ازدواج در شبکه یک سیما برگزار می‌شد، حل موضوع ازدواج را یک حماسه فرهنگی نامید و گفت: فقط خداوند یکی است و به جز آن خداوند همه چیز را زوج آفریده است و شخصیت انسان با زوجیت به تکامل می‌رسد و مسیر تکامل از ازدواج می‌گذرد.

باهر با بیان اینکه عوامل افزایش سن ازدواج 40 مورد است،‌ افزود: در این برنامه فقط به دو عامل اقتصادی و فرهنگی اشاره شده است هرچند مسائل اقتصادی نیز خصوصا مسئله مسکن بسیار اهمیت دارد و حرف اول را در مشکلات جوانان می‌زند. مسائل فرهنگی نیز ازدواج جوانان را تحت تاثیر قرار داده و مواردی همچون ماهواره‌ها توانسته در امر ازدواج و مسائل اجتماعی تاثیر بسزایی بگذارند.

وی تاثیر مسائل اقتصادی را بیشتر از مسائل فرهنگی دانست و افزود: اقتصاد یک شمشیر دو لبه است و آن کسی که خیلی فقیر است از بیکاری و آن کسی که غنی است از بی‌عاری آسیب می‌بیند.

وی با اشاره به تحصیلات بالای دخترها افزود: این مسئله باعث افزایش توقعات می شود و باید دید جامعه در مقابل آن، چه پاسخی داده است. ازدواج باید باعث توفیقات هرچه بیشتر برای پسرها و توقعات کمتر برای دخترها باشد تا یک ازدواج موفق را شاهد باشیم.

این جامعه شناس با ارائه یک فرمول طلایی برای ازدواج گفت:‌ این فرمول طلایی برابر است با نصف سن پسر به اضافه شش مساوی است با سن زن و این اختلاف سن پسر و دختر را مشخص می‌کند.

در انتهای برنامه نیز این فرمول مورد توجه و نقد بسیاری از بینندگان قرار گرفت که باهر در توضیح این فرمول افزود: این فرمول برای آغاز زندگی و ازدواج اول مطرح می‌شود و برای سنین پایین تر جواب می‌دهد.

وی در خصوص موفق بودن طرح ازدواج دانشجویی نیز افزود: من از بنیانگذاران طرح ازدواج دانشجویی در دانشگاه شهید بهشتی بودم و در ابتدای امر این طرح موفقیت آمیز بود؛ اما در ادامه مسیر مسئولان دانشگاه ابتکار عمل را به دست خود گرفتند و از حالت مردمی خارج شد. همچنین نکته دیگر خوابگاه‌های متاهلین است که باعث سوء استفاده یک عده شده و افراد بدون هدف در خوابگاه‌ها مستقر هستند و معلوم نیست جوانی که از این خوابگاه‌ها خارج می‌شود در آینده دچار چه سرنوشتی خواهد شد.




تبلیغ دختران عربستانی برای چند همسری مردان

 

نوع مطلب :اخبار ،آرشیو تعدد زوجات ،ارشیو خانواده و جامعه و سبک زندگی ،

نوشته شده توسط:amirhossein mirzaee

در پی بالا رفتن سن ازدواج و مجرد ماندن دختران بسیاری در عربستان، گروهی از دختران دانشجوی عربستانی در تویتر فراخوانی را تحت عنوان "حلال بودن 4 زن در شرع اسلام" به راه انداختند.


به نوشته سایت "الوئام" : در این صفحه تصویری قرار داده شده که در آن شماری از دختران با انگشتانشان عدد چهار را نشان داده و با این اقدام به جایز بودن ازدواج مرد، با چهار زن در اسلام اشاره می کنند.

دانشجویان مذکور از مردانی که توانایی و آمادگی چند همسری را دارند درخواست کرده اند که این امر را عملی نمایند. و اتفاقا در بین دختران و زنان عربستانی با استقبال بسیار بالایی روبرو شده است.


چهار همسر ی مردان



سخنان دکتر عباسی در مورد چند همسری در غرب

 

نوع مطلب :فیلم و صوت ،آرشیو تعدد زوجات ،

نوشته شده توسط:amirhossein mirzaee

به نام خدا

سخنرانی بسیار جالب دکتر عباسی در مورد جلوگیری از چند همسری در غرب و به بیراهه رفتن خانواده ها در اثر جلوگیری از این نیاز خدادادی مردان و نظریات روانشناسان مطرح غربی در مورد نیاز ذاتی مرد در زمینه چند همسری؛

 

دانلود با حجم 9 mb

 

وبلاگ پسران: به کاربران محترم وبلاگ توصیه می کنیم حتما فایل فوق را گوش نمایند. بسیار مفید و جالب بوده و ذات سیاستهای سلطه را نمایان می کند که هر چیزی را با خود آن چیز نابود می کنند. خانواده را به اسم حمایت از خانواده و آزادی را به اسم حمایت از آزادی و قس علیهذا.



  • تعداد کل صفحات:9 
  • 1  
  • 2  
  • 3  
  • 4  
  • 5  
  • 6  
  • 7  
  • ...